Bedömningsinstrument

Kartläggning av Tidsuppfattning, KaTid®, är ett material som är manual- och evidensbaserat och som kan användas för att identifiera nivå av tidsuppfattning och tidshantering.

Kartläggningsmaterialet består av:
– det objektiva instrumentet KaTid®: frågepärm och manual
– frågeformulär som fångar tidshantering i vardagen: självskattning Tid-S, föräldraskattning Tid-F och närståendeskattning Tid-N.

Det som är unikt för KaTid® är a) uppgifterna som mäter tidsupplevelse, aktiviteters varaktighet, det vill säga vad som tar lång eller kort tid att göra b) att KaTid® också innefattar uppgifter om tidsorientering och tidsplanering, begrepp som definieras i ICF (WHO 2020) samt c) att KaTid® mäter ett konstrukt, en förmåga – tidsuppfattning (1-5).

Detta material för Kartläggning av Tidsuppfattning; KaTid®, har utvecklats och prövats i flera studier. KaTid® skapades och prövades inledningsvis inom ramen för en D-uppsats med data från 61 sexåringar med typisk utveckling (11). KaTid®-B är sedan prövad inom forskning på barn 5–10 år utan funktionshinder (n=144) (3, 4) och barn med funktionsnedsättningar som ADHD, autism och intellektuell funktionsnedsättning (n=118). KaTid®-U (Ung) är validerat med data från barn med typisk utveckling (n=140) 10-12 år (2) och 10-17 år. KaTid®-Senior är utvärderad i studier med goda psykometriska värden och har påvisat samband med grad av demenssjukdom (14, 22).

Det är en signifikant koppling mellan barnets resultat i KaTid® och barnens vardagsfungerande i tidshantering (daily time management) vilket visar att det som mäts med KaTid® har en tydlig koppling till barnets vardagsfungerande (4, 5).

I materialet ingår också en självskattning av autonomi, ett föräldraformulär Tid-F samt tillgång till en självskattning Tid-S för att skatta tidshantering i vardagen. Sammantaget visar resultaten att KaTid® har goda psykometriska värden, Flera studier visar att även Tid-F och Tid-S har goda psykometriska värden (4, 12, 13).  I materialet ingår också ett formulär i Excel som kan omvandla råpoäng till skalpoäng. KaTid®-materialet har använts i flera RCT studier som påvisat att instrumenten kan mäta förändring (8-10). Tillsammans med annan information kan det utgöra en grund för planering och utvärdering av intervention.

Materialet finns i flera versioner utifrån ålder och funktionsvariation. Materialet köps i samband med att du går vår KaTid®-kurs.

Kartläggningsmaterialet finns även tillgängligt på engelska. Översättning och prövning pågår för några av instrumenten på holländska, japanska, portugisiska och spanska.


Objektivt instrument för Kartläggning av Tidsuppfattning, KaTid®, finns i följande versioner på svenska:
KaTid®-Barn

Kartläggning av tidsuppfattning hos barn med utvecklingsålder 5-10 år, KaTid®-B, version 19b.

Arbete pågår med KaTid®-B version 2.0, frågepärm och webbapp.

KaTid®-Ung

Kartläggning av tidsuppfattning hos ungdomar med utvecklingsålder 10-17 år, KaTid®-U, version 19b.

KaTid®-U, version 2.0, betaversion, finns till försäljning, både frågepärm och webbapp.

KaTid®-Vuxen

Kartläggning av tidsuppfattning hos vuxna med lindrig eller måttlig intellektuell funktionsnedsättning, från 17 år, KaTid®-Vux.

KaTid®-Vux, version 1.0, betaversion, finns till försäljning, både frågepärm och webbapp.

KaTid®-Senior

Kartläggning av tidsuppfattning hos vuxna och äldre med exempelvis demenssjukdom.

KaTid®-Senior, version 3.0, finns till försäljning, både frågepärm och webbapp.


Frågeformulär som fångar tidshantering i vardagen:
Tid-S

Tid-S finns i tre versioner:
Tid-S 10-17 år, självskattning
Tid-S Vuxen, självskattning
Tid-S Senior, självskattning

Tid-F

Tid-F finns i 3 versioner:
Tid-F 5-10 år, föräldraskattning
Tid-F 10-17 år, föräldraskattning
Tid-N, närståendeskattning


För att använda KaTid-materialet behöver du gå en KaTid®-kurs.